Als Head of Technology & Solutions heb ik een grote taak binnen het bedrijf, maar er word mij vaak gevraagd wat ik en mijn team nu precies doen. Soms heb ik ook moeite om mijn vrienden en familie uit te leggen wat mijn werk precies inhoud, dus genoeg redenen om de Pre-Sales rol in het bijzonder eens uit te leggen. Ik neem je mee in een dag uit het leven van een echte Pre-Sales consultant!
Ik start de ochtend met een telefonische vergadering met een leverancier die voorbereidingen treft om hun SD-WAN product te demonstreren aan een van onze klanten. We werken al een tijdje samen met de klant aan dit project, zodat we hun behoeften en vereisten begrijpen en, misschien nog belangrijker, duidelijkheid verschaffen in wat ze niet willen.
Met dergelijke gedetailleerde leveranciersdemonstraties is de persoon die de demonstratie uitvoert vaak op afstand en heeft de klant misschien nooit ontmoet. Het is dus belangrijk dat we hen de nodige informatie geven om de tijd van de klant tijdens de demo optimaal te benutten.
Ik moet het gesprek snel verlaten om naar het station te rijden zodat ik de trein kan pakken richting de stad. Ik heb gemerkt dat dit 'mobiele kantoor' de plek is waar ik echt mijn e-mails en acties kan doorspitten - er zijn genoeg afleidingen in een trein, maar daar heb ik nooit zo'n last van.
Vandaag consolideer ik een grote hoeveelheid informatie over een cyber security vendors portfolio voor een klant die zijn technologie wil inzetten in Azure. Ik haal voor de klant de meest relevante informatie uit het rapport, dit neemt soms meer tijd in beslag dan alleen het lezen van het oorspronkelijke stuk, maar het bespaart onze klanten tijd.
Als ik aankom op mijn eerste vergadering van de dag moet ik van modus wisselen terwijl we de nieuwe Head of Security ontmoeten en ik een breed overzicht van onze portfolio en ervaring met cyber security moet geven. Tegenwoordig gebruik ik geen PowerPoint presentatie meer, omdat ik vind dat het een barrière vormt. Een praatje onder het genot van een kop koffie, waarbij we de prioriteiten en focusgebieden van de klant kunnen uitwerken is volgens mij ook een beter gebruik van hun tijd alleen maar naar mij te moeten luisteren.
Zoals die vergadering concludeert, ga ik met een ander lid van hun team zitten om te helpen bij het uitrollen van een proef met een endpoint solution die hen helpt hun software-inventarisatie, endpoint kwetsbaarheden en URL-filtering bij hun personeel te implementeren.
Mijn maag begint te rommelen, wat mij eraan herinnert dat we zo met elkaar gaan lunchen. Gezamenlijk lunchen is van onschatbare waarde om onze klanten te leren kennen. Daarnaast versterkt het ook de band met mijn collega's wat bijdraagt aan een prettige werkrelatie.
Voordat ik het weet, gaan we naar onze volgende klantenbijeenkomst. Hier gebruiken we nieuwe apparatuur in de VS voor hen. We zullen de volledige installatie uitvoeren. Het is enige tijd reizen, dus we controleren goed of we alles bij ons hebben voor dit project.
Ik zit weer in de trein en het is tijd om de rest van mijn e-mails bij te werken. Eerst help ik met de prijsopties voor een netwerkbeheerplatform voor een klant en daarna maak ik ruimte in mijn agenda om een VP-vendor te ontmoeten die binnenkort naar de UK zal komen. Het is belangrijk dat we up-to-date blijven met producten roadmaps van leveranciers, dus ik ben altijd bereid om mijn agenda daarvoor vrij te maken.
Uiteindelijk pas ik de stuklijst aan voor onze US build out om onze bijeenkomst van vandaag weer te geven en te kijken naar enkele documentatie van ons PS-team. Ons PS-team is zeer technisch, maar zijn de eerste die ook zullen toegeven dat zij geen expert zijn in Word en ik ben een perfectionist wat betreft opmaak conform onze bedrijfsdocumentatie!